• Background Image

    Blog

    Kennis

15 september 2017

Hoe kan je jongeren betrekken bij jouw organisatie? De 5 tips!

Hoe kom je af van een stoffig imago en wat is er nodig om jongeren te bereiken? Voor veel patiëntenorganisaties is vergrijzing momenteel de realiteit. Tegelijkertijd wordt er vaak gezegd: “Jongeren zijn de toekomst!” Daarom onderzocht een Kickstart-team, in opdracht van PGOsupport, de randvoorwaarden voor jongeren om zich te binden aan patiëntenorganisaties.

 

De Kickstarters hielden onder andere, 30 interviews, drie paneldiscussies met jongeren, een brainstormsessie en voerden een poll uit. Hierdoor spraken zij met diverse jongeren, maar ook met patiëntenorganisaties, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en vrijwilligersorganisaties. Zo heeft het Kickstart-team het vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Op basis van de onderzoeksresultaten geven we je hier de vijf tips om jongeren te betrekken en te binden aan jouw organisatie.

 

Tip 1 Spreek dezelfde taal

Spreek jongeren aan met de woorden die zij gebruiken. Oubollige termen zijn niet uitnodigend.

 

Tip 2 Organiseer activiteiten voor én door jongeren

Je hoeft geen aparte jongerenvereniging op te zetten, maar zorg binnen de organisatie wel voor activiteiten die gericht zijn op jongeren.

 

Tip 3 Gebruik social media

Om jongeren te bereiken, moet je vindbaar zijn op het platform waar jongeren aanwezig zijn. Instagram en vlogs zijn vooral populair als het gaat om jongeren van 16 jaar en jonger, dus schroom niet om je smartphone in te zetten. Op facebook zijn gesloten facebookgroepen en beheerders die toezicht houden over de groep van belang.

 

Tip 4 Zorg voor een up-to-date website

Laat jongeren zien dat je bij de tijd bent en zorg voor een frisse uitstraling van de website. Gebruik tevens pakkende teksten en beelden op de website.

 

Tip 5 Houd rekening met de behoeften van jonge vrijwilligers

Jongeren zijn bereid om vrijwilligerswerk uit te voeren, maar om de aandacht van die jongeren te trekken, moet je inspelen op hun behoeften. Duidelijke taken, werkzaamheden die flexibel in te delen zijn en een persoonlijke benadering zijn hierbij van belang.

 

Aan de slag

Voor organisaties die in de praktijk aan de slag willen met het thema ‘jongeren binden aan de patiëntenorganisatie’, organiseert PGOsupport een bijeenkomst op dinsdag 26 september 2017. Aanmelden kan via PGOsupport.

 

Meer weten?

In opdracht van PGOsupport ging een Kickstart-team van vier young professionals aan het werk. Kickstart heeft projectteams opgesteld en begeleid voor diverse organisaties in de zorg. Kan jouw organisatie een frisse blik gebruiken? Wil jij ook een multidisciplinair team van young professionals? Wij gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Wiesja Yang

15 juli 2017

Waardevolle lessen om meer waardevol te experimenteren

Vind jij het moeilijk om af te wijken van het stramien? Blijf jij de zaken doen zoals het altijd al gebeurde in de organisatie? Het is jammer als een organisatie niet meer ontwikkelt uit angst voor vernieuwing.

Door te experimenteren kan een organisatie juist blijven ontwikkelen en nieuwe structuren creëren. Daarom was het thema van onze Design Studio op 30 juni 2017 ‘waardevol experimenteren’.

De deelnemers van de Design Studio hebben leren herkennen wat ons tegenhoudt om te experimenteren. Onder begeleiding van trainers Alex Walstra en Jorn ten Brink hebben zij oefeningen gedaan om hun blik te verruimen en comfortabeler te worden met experimenteren. Aan het einde van deze inspirerende middag ging iedereen naar huis met zijn eigen experiment. In dit artikel licht ik de lessen toe die ik heb opgedaan in de Design Studio.

 

Kun jij 3 foutieve antwoorden geven?

In de Design Studio wordt iedereen scherp gehouden door verschillende oefeningen. Tijdens een van de oefeningen werd iedereen gevraagd om drie vragen fout te beantwoorden. Welk foutief antwoord zou jij geven op de vragen: ‘Hoe oud ben jij?’, ‘Wat is jouw favoriete muziek?’ en ‘Wat zijn jouw vakantieplannen?’ Mijn foutieve antwoorden waren ‘120 jaar’, ‘grunge muziek’ en ‘een vakantie op de Noordpool’. Nou, opdracht voldaan. Of toch niet?

 

“Wij neigen ernaar om niet af te wijken van de status quo”

 

Hoewel iedereen de opdracht succesvol heeft uitgevoerd en drie foutieve antwoorden bedacht, is niemand buiten de kaders getreden. Net als ik, gaven de 65 bezoekers van de Design Studio een antwoord binnen de kaders leeftijd, muziekgenre en plaats. Waarom gaf niemand antwoord met ‘pasta’, ‘geit’ en ‘Tolstoj’? Dan was er immers ook aan de opdracht voldaan. Door middel van dit kleine sociale experiment werd heel snel duidelijk dat wij, mensen, ernaar geneigd zijn om niet af te wijken van de status quo.

 

Houd het klein

Na een aantal oefeningen was iedereen geprikkeld om creatiever en vrijer te denken. Een experiment hoeft niet meteen een groot experiment te zijn en een verandering hoeft niet meteen een grote verandering te zijn. Door een groot experiment te verzinnen, wordt de drempel om de eerste stap te nemen ook veel groter. Houd het daarom klein. Ik wil bijvoorbeeld meer rust ervaren. In plaats van elke dag een heel uur een mindfulness-sessie te doen, kan ik beginnen met twee minuten mediteren per dag.

 

Schrijf het op

Een experiment bedenken is één ding, maar het experiment uitvoeren is weer wat anders. Hoe zorg je ervoor dat je het experiment daadwerkelijk uitvoert? Schrijf het op! Om alle deelnemers van de Design Studio een steuntje in de rug te geven, kregen zij een ansichtkaart waarop zij hun persoonlijke experiment en boodschap aan zichzelf konden schrijven. Deze kaart kregen zij een week later met de post. Wanneer je een experiment in gedachten hebt, helpt het om jouw doel te visualiseren. Door een tekst of tekening in het zicht op te hangen, wordt je eraan herinnerd en internaliseer je de stap(pen) die je wilt zetten.

 

Wees niet te streng voor jezelf

Of je nou young professional, teamleider of verandermanager bent. Iedereen blijkt weleens geëxperimenteerd te hebben. Het moeilijke is het herkennen van de waardevolle experimenten in ons leven. Een belangrijke les: wees niet te streng voor jezelf en erken het wanneer je een nieuwe waardevolle stap hebt gezet.

 

Over Design Studio Kickstart

Wil jij met een groep gelijkgestemden een inspirerende middag meemaken, je verdiepen in een nieuw thema of gewoon nieuwe mensen ontmoeten? Kom ook naar de Design Studio! Houd onze agenda in de gaten of schrijf je in voor de mailinglijst en je wordt automatisch uitgenodigd voor de volgende Design Studio Kickstart.

Wiesja Yang

10 juni 2016

Waarom ‘onmogelijk’ niet bestaat binnen Design Thinking

Vernieuwende uitkomsten krijg je alleen als je op een vernieuwende manier gaat werken. Bij Kickstart werken we met Design Thinking: een opkomende manier om complexe problemen aan te pakken. Ulrich Weinberg is de oprichter van de School of Design Thinking in Duitsland. In een TEDtalk legt hij uit hoe Design Thinking werkt en zorgt voor vernieuwende oplossingen. De drie belangrijkste redenen op een rij:


1. Focus op mogelijkheden

Met Design Thinking laat je je niet beperken door het probleem of wat onmogelijk lijkt. Een ja-maar instelling wordt vervangen door ja-én. Weinberg gebruikt het voorbeeld van een couveuse die te duur is voor ziekenhuizen ontwikkelingslanden. Vanuit technologische en economische kant zijn er alleen problemen en beperkingen. Maar wat is er wél mogelijk?

2. Mensgerichte aanpak

Design Thinking wordt ook wel Human Centered Design genoemd. Dit houdt in dat de ervaring van het probleem centraal wordt gesteld. Deze mensgerichte aanpak zorgt voor een beter begrip van het probleem. Dit biedt meer perspectief én vaak meteen nieuwe mogelijkheden. Om terug te komen op het voorbeeld van de couveuse: welk probleem ervaren de ouders en welke behoeften heeft een baby? Vanuit deze inzichten is er ruimte voor andere oplossingen dan alleen een couveuse.

3. Leren van verschillen

Zoals al duidelijk is geworden uit de vorige twee punten: nieuwe perspectieven zorgen voor nieuwe mogelijkheden. Zo geldt dit ook voor het werken in multidisciplinaire teams. Verschillende achtergronden en werkwijzen kunnen en zullen wel eens botsen: maar juist deze frictie zorgt voor nieuwe inzichten. Door letterlijk en figuurlijk verbindingen te leggen tussen verschillende disciplines opent zich een nieuwe wereld van mogelijkheden.

 

Bekijk hier de volledige TEDtalk:

 

Aan de slag als Design Thinker

Wil je zelf als Design Thinker aan de slag met een complex probleem? Kickstart is altijd op zoek naar uitdagende vraagstukken die vragen om vernieuwende oplossingen. We begeleiden en trainen starters in multidisciplinaire teams om gedurende 4 maanden te werken aan een vraagstuk bij een grote organisatie. Zo creëren we een win-win-situatie: starters leren van de uitdaging binnen een organisatie; de organisatie profiteert van hun frisse en vernieuwende blik. Lees hier meer over Kickstart.

18 mei 2016

Waarom Semler’s visie op mensgericht organiseren (wel) de toekomst is

Ricardo Semler: Braziliaans ondernemer, CEO van Semco en een van de meest succesvolle zakenmannen van Zuid-Amerika. Semler is vooral bekend geraakt dankzij zijn unieke kijk op het bedrijfsleven en zijn spraakmakende manier van mensgericht organiseren, ook wel semco-stijl genoemd. Een werkomgeving waarbij werknemers zélf de bedrijfsvoering vaststellen. Zo zijn vaste werktijden taboe, bepalen werknemers hun eigen salaris en staan zelfsturende teams centraal. Het resultaat? Semco’s bedrijfsomzet steeg van “een kwakkelende” 4 miljoen dollar in 1982 naar inmiddels 400 miljoen.

Semco-stijl
Semler gelooft in besluitvorming op basis van werknemersdemocratie. Dit vloeit voort uit het idee dat werknemers meer toegewijd zijn aan wat ze doen zodra ze daadwerkelijk het vertrouwen en de verantwoordelijkheid krijgen om hun eigen beslissingen te nemen. Hierin staan zelfsturende teams centraal. Krijgen ze dan helemaal geen leiding meer? Dat wel. Maar in tegenstelling tot de meeste bedrijven worden deze managers niet door de bovenlaag, maar juist door de werknemers geselecteerd en beoordeeld. Daarnaast hebben de managers ook een ander doel: een omgeving creëren waarin zelfsturende teams vrij kunnen functioneren. Deze onorthodoxe vorm van organiseren moet volgens Semler op de lange termijn veel meer opleveren, want gelukkige werknemers zorgen immers voor meer winst.

Mensgericht organiseren in de praktijk
Het idee is mooi, maar toch zijn er veel critici die de overgang van controle naar zelfsturing een te grote stap vinden. Niet alleen voor het management, maar ook zeker voor de medewerkers zelf. Begrijpelijk, maar toch geloven we dat mensgericht organiseren op termijn de toekomst zal zijn. Waarom? Omdat millennials, de managers van de toekomst, de waarden van mensgericht organiseren met zich mee dragen en juist behoefte hebben aan: 

  • In teamverband werken (Semler: zelfsturende teams);
  • Onafhankelijk van tijd en plaats werken (Semler: flexibele werktijden);
  • Een open bedrijfscultuur zonder hiërarchie (Semler: werknemersdemocratie);
  • De vrijheid om het op zijn of haar eigen manier te doen (Semler: zelfsturende teams).

Mensgericht organiseren in jouw organisatie?
Een eerste stap kan zijn om te verkennen waar de grootste kansen voor succes liggen en een pilot vorm te geven. Hier kunnen millennials je als geen ander bij helpen. Met de kracht van millennials en Kickstart your Social Impact’s Design Thinking methodiek kunnen zij tot nieuwe oplossingen voor een complex vraagstuk komen. Voor hen interessant om dit onderwerp in de praktijk te verkennen, voor jouw organisatie een kans om hier voor beperkte kosten een beweging in gang te zetten. Nieuwsgierig naar hoe Kickstart en millennials jouw organisatie kunnen helpen bij mensgericht organiseren? Lees hier meer of neem direct contact met ons op!

Bekijk hieronder de interessante Tegenlicht-documentaire over Ricardo Semler:

23 februari 2016

De waarde van weinig werkervaring

De werkloosheidscijfers liegen er niet om. Vooral jongeren die net van hun opleiding afkomen en staan te popelen om de arbeidsmarkt te betreden, hebben moeite om hun plekje te bemachtigen. Hoewel formeel de schade onder hoogopgeleide starters wel mee lijkt te vallen, is de informele werkloosheid vele malen hoger. Veel starters zijn namelijk niet werkloos, maar wel werkzoekend. Wie kent er nu niet een ‘barista met een masterdiploma’ of een ‘receptionist die eigenlijk sociologisch onderzoeker had willen zijn’? Formeel hebben zij werk, maar met de menselijke maat gemeten hebben zij een probleem. Er is hier sprake van een ongezonde verspilling van talent die de druk op de arbeidsmarkt eerder vergroot dan dat het iets oplost.

Eén van de grootste problemen onder starters op de arbeidsmarkt is het gebrek aan werkervaring. Met deze werkervaring maak je immers meer kans om te voldoen aan de eisen die werkgevers aan nieuwe werknemers stellen. Werkervaringsplaatsen zijn daarom steeds vaker een belangrijke brug voor starters. Hoewel er heel wat haken en ogen aan werkervaringsplaatsen zitten, bijvoorbeeld in de vorm van onderwaardering en verdringing, is het onder de juiste voorwaarden en juiste begeleiding voor starters een mooie manier om talent te ontwikkelen, in te zetten, en te laten zien. Daarnaast is het voor werkgevers een goede manier om talenten, kwaliteiten en toegevoegde waarde van starters te leren kennen.

Veel starters hebben op dit moment te maken met een onderwaardering van ervaringen die niet onder de noemer ‘relevante werkervaring’ vallen. Tijdens het solliciteren is het enige dat echt telt, datgene waar je die baan nu juist voor nodig hebt: (relevante) werkervaring. Een grote toegevoegde waarde van goede werkervaringsplaatsen die aansluiten bij de talenten, ambities en kwaliteiten van de deelnemers, is dat dit idee omgedraaid wordt. Het gebrek aan relevante werkervaring is pure winst voor werkgevers. De frisse blik die door starters binnen wordt gebracht kan leiden tot onverwachte vragen, nieuwe ideeën, leerzame wrijving en unieke leermomenten. Wat zij komen brengen, is een nieuwe houding, een creatieve mindset en een schat aan ervaringen die niet per se werk gerelateerd zijn.

Laten we dus eens met een andere bril naar werkzoekende starters kijken: niet vanuit een gebrek, maar vanuit hun talent en toegevoegde waarde. We leren immers meer van het onbekende dan van het bekende. Het aannemen van starters die niet de relevante werkervaring maar wel de juiste vaardigheden, talenten en opleiding hebben, is juist van vitaal belang voor organisaties. Young professionals zijn van beslissende invloed op kennisontwikkeling, vernieuwing in organisatiecultuur, en creatieve oplossingen voor (maatschappelijke) vraagstukken van organisaties. Het enige dat organisaties daarvoor hoeven te doen is hun deuren open te zetten en starters de kans te geven die zij verdienen.

Nieuwsgierig geworden naar de waarde van weinig werkervaring? Kickstart your Social Impact brengt organisaties en jong talent samen om innovatieve en duurzame projecten op te zetten en uit te voeren.