Hoe motiveer je medewerkers om gezonder te leven?

Voor Capgemini is het belangrijk dat hun medewerkers gezond en actief aan het werk zijn in de organisatie. Er wordt echter maar op kleine schaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die  Capgemini biedt op dit vlak. Op korte termijn zijn medewerkers vaak erg druk, waardoor belangrijke lange termijn doelen als gezond blijven naar de achtergrond verdwijnen. Stress-gerelateerde aandoeningen worden nu regelmatig als normaal beschouwd.

Capgemini wilt zich richten op de intrinsieke motivatie van medewerkers om vitaal te blijven en vitaliteit echt te gaan (be)leven. De vraag is nu welke aanknopingspunten er bij medewerkers te vinden zijn om gedragsverandering op gang te brengen. Wat spreekt hen aan en wat beweegt hen om gedrag te vertonen dat leidt tot meer vitaliteit en minder ziekteverzuim? In het najaar gaat er een training van start voor managers, waarin managers leren hoe ze beter met hun energie en werkdruk om kunnen gaan en hoe dit over te dragen aan hun medewerkers. Een team van Kickstart your Social Impact gaat zich inzetten om intrinsieke motivatie en gedragsverandering te onderzoeken en daarop acties te ondernemen.

Daarin heb je een paar verschillende rollen:

  • Jij spreekt met de managers, HR, medewerkers van Capgemini en mogelijk externe experts om inzichten op te doen in de beleving van vitaliteit en gedragsverandering.
  • Je brengt in kaart waar de behoeftes en kansen liggen om de vitaliteit van de medewerkers te verbeteren.
  • Vervolgens ontwerp je een concrete interventie om binnenin de organisatie een gedragsverandering in gang te zetten richting duurzame vitaliteit.



Locatie Opdracht: Amsterdam

Wie zoeken we?

Voor deze uitdagende opdracht zoeken we mensen met een affiniteit voor gedragsverandering. Heb jij kennis van veranderingsprocessen op menselijk niveau? Bijvoorbeeld door een achtergrond in sociale psychologie, arbeids- en organisatiepsychologie, bewegingswetenschappen of antropologie? We zoeken niet alleen mensen die inzicht hebben in de manier waarop mensen hun patronen veranderen, maar ook deelnemers die deze inzichten goed kunnen vermarkten binnenin de organisatie. Hiervoor zou een achtergrond in marketing en communicatie of creatieve disciplines ook van pas komen.

Let op: Specifiek voor deze opdracht zijn we uitsluitend op zoek naar mensen uit regio Amsterdam, bij voorkeur met een bijstands of WW-uitkering. 

kickstartDaarnaast ben je als echte Kickstarter: 

  • Communicatief sterk
  • Samenwerker
  • Passioneel over changemaking
  • Op zoek naar praktische oplossingen
  • Persoonlijkheid en motivatie is belangrijker dan ervaring en studieachtergrond


Wat bieden wij?

Wij begeleiden jou terwijl jij met je team concrete veranderingen opzet in de praktijk. Je krijgt training in communicatie, problem solving, en organisatiepolitiek, terwijl je middenin de dynamiek staat tussen vereniging en leden (bedrijfsleven).  Hoe begeleiden we jou?

  1. 5 trainingsdagen, verzorgd door een trainer van de Baak
  2. Persoonlijke loopbaancoaching om uit te vinden wie je bent, wat je wil, en hoe je daar gaat komen
  3. Een teamcoach die on the job begeleidt en persoonlijke feedback geeft

De kans om heel breed te netwerken en jezelf te laten zien bij CapGemini. Je zal daar worden opgevoerd als stagiaire, je krijgt beschikking over je eigen laptop voor de duur van de opdracht. Daarnaast is er een onboarding sessie elke maand, waarin je in korte tijd wegwijs wordt gemaakt binnen de organisatie.

Hoeveel tijd kost deze job?

12 tot 16 uur gedurende vier maanden

Dit project loopt van augustus tot december 2015