Gemeente Utrechtse Heuvelrug: Ontvangstbeleving

De gemeente Utrechtste Heuvelrug heeft een team van Kickstart ingeschakeld om de gezamenlijke entree te verbeteren voor bezoekers. Vanuit de ervaring en beleving van de bezoekers is geëxperimenteerd met verschillende manieren om de ontvangst duidelijker en klantvriendelijker te maken. Door de gebruikerservaring centraal te stellen is het team tot passende interventies gekomen om de ontvangstbeleving te verbeteren.

Resultaten

Team ontvangstbeleving heeft zich bij gemeente Utrechtse Heuvelrug verdiept in de manier waarop inwoners en gasten van de gemeente verwelkomd worden in het gemeentehuis. Daarvoor hebben zij in de eerste week gesproken met mensen binnen de gemeente, bezoekers om er achter te komen wat het belangrijkste knelpunt is. Dat bleken de vindbaarheid van het gebouw, de parkeergarage en het digitale aanmeldpunt te zijn. Door in contact te komen met experts op het gebied van bewegwijzering in openbare gebouwen en nudging zijn zij op zoek gegaan naar mogelijkheden om gedrag te beïnvloeden. Daardoor konden zij met praktische interventies de binnenkomst bij de gemeente voor iedereen makkelijker maken en er voor zorgen dat inwoners en gasten op een goede manier ontvangen worden.

Kickstarter aan het woord

Sanne Mees: “Kickstart heeft mij de tools gegeven om me verder te kunnen ontwikkelen en mijn krachten te ontdekken. Ik weet wat ik kan en wat ik wil. Het mooiste aan het project was dat we de ontvangstbeleving bij de gemeente daadwerkelijk hebben verbeterd en onze capaciteiten daarbij goed hebben kunnen inzetten.”

Logo_ButtonKan jouw organisatie ook een frisse blik gebruiken? We gaan graag met je in gesprek om te brainstormen over een mogelijk vraagstuk.